Strategy Analytics przedstawiło raport, z którego jasno wynika, że Google i Amazon mają poważne problemy ze sprzedażą swoich inteligentnych głośników. Nie ma się co dziwić, ponieważ konkurencja coraz prężniej zaczyna rozwijać tę gałąź rynku technologicznego.
Słowem wstępu
W najnowszym raporcie firma donosi, że Amazon sprzedał zaledwie 4 miliony głośników inteligentnych, gdzie sprzedaż całego sektora wyniosła 9,2 miliony (pierwszy kwartał 2018 roku). Udział na poziomie 43% jest dobrym wynikiem, jednak warto podkreślić, że sprzedaż amerykańskiego giganta spadła aż o połowę (w porównaniu do Q1 2017).
Jeśli zaś chodzi o Google, sprzedał on 2,4 miliona sztuk smart głośników. Na trzecim miejscu znalazła się firmą Alibaba ze sprzedażą na poziomie 700 tysięcy. Czwarte miejsce przypadło Apple ze sprzedażą na poziomie 600 tysięcy sztuk. TOP 5 zamknęła chińska firma Xiaomi ze sprzedażą na poziomie 200 tysięcy sztuk.
Problem za rogiem
W oświadczeniu dla akcjonariuszy, Jeff Bezos twierdzi, że rok 2017 był jednym z najlepszych pod względem sprzedaży elektroniki. Podkreśla, że Amazon sprzedał kilkadziesiąt milionów urządzeń elektronicznych. Warto jednak zauważyć, że amerykański gigant miał około 3 lat przewagi nad niektórymi rywalami. Jest to więc idealny moment na zadanie sobie pytania: Jak długo Amazon będzie liderem pod względem sprzedaży inteligentnych głośników?
I tutaj przechodzimy do ważnej sprawy. Mianowicie w pierwszym kwartale Google wraz z Amazonem musiały zmierzyć się z zagrożeniem ze strony Apple. Rozchodzi się oczywiście o ich głośnik – HomePod, który bardzo dobrze przyjął się na rynku smart głośników. W tym samym czasie Alibaba i Xiaomi rozpoczęły ostrą ofensywę na rodzimym rynku.
Kto od kogo lepszy jest?
Nie tylko duże firmy mają swoich asystentów głosowych. Alibaba wraz ze swoim głośnikiem Tmall Genie (sprzedaż na poziomie 2 milionów sztuk w Chinach), opracował AliGenie. Google Assistant, Alexa i ich chiński odpowiednik rozpoznają kilka podstawowych języków jak angielski, niemiecki czy chiński. Do końca 2018 roku Google Assistant ma obsługiwać blisko 30 języków.
Jest jednak rzecz, która “daje” wyższość chińskiego rozwiązania nad amerykańskimi. Tmall Genie tak jak Echo i Google Home umożliwia chociażby “robienie zakupów”, ale… Produkt firmy Alibaba posiada funkcję rozpoznawania. Pozwala ona bowiem na identyfikację różnych przedmiotów, na przykład lekarstw czy książki dla dzieci. Dzięki temu jest w stanie regularnie przypominać o wzięciu lekarstw przez osoby starsze.
Xiaomi natomiast próbuje zdobyć swoich klientów ceną. W 2017 zaprezentowali swój inteligentny głośnik – Mi Al. Początkowo był dostępny jedynie na terenie Chin, a jego całkowita sprzedaż nie jest nadal znana. Warto jednak podkreślić, że jest on o połowę tańszy w porównaniu do Google Home czy Echo od Amazon. Dodatkowo chińska firma zakomunikowała że jego produkty będą wspierały asystenta Google.
Podsumowanie
Amazon i Google zagarnęły aż 70% rynku smart głośników w Q1 2018 roku. Warto jednak podkreślić, że nie jest to ich najwyższy wynik, wszak w Q4 2017 wynik ten sięgał 84%. Taki spadek jest spowodowany przez znaczny wzrost inteligentnych głośników na rynku chińskim, gdzie ani Google ani Amazon nie jest obecny. Xiaomi i Alibaba perfekcyjnie radzą sobie w rodzinnych stronach, stąd nie stoi nic na przeszkodzie, by ich muzyczne produkty można było wprowadzić do USA i UE.
Jednocześnie należy sobie zdawać sprawę z faktu, iż globalny rynek głośników pokroju Google Home (i innych, rzecz jasna) wzrósł o blisko 278% w Q1 2018. Pokazuje to więc, że głośniki z obsługą głosową są czymś więcej, niż trendem, który za chwilę odejdzie w niepamięć. Jako ZbitaSzybka.pl jesteśmy ciekaw jak sytuacja zaprezentuje się w Q2 i Q3 2018 roku. Wynik może być imponujący, a czołowi gracze muszą mieć się na baczności. Konkurencja nie śpi!